www.flickr.com
shimon33's items Go to shimon33's photostream

Friday, August 22, 2008

سوسمارخوری


"ز شیر شتر خوردن و سوسمار
عرب
را به جایی رساندست کار

که تاج کیانی کند آرزو

تفو بر تو ای چرخ گردون تفو"

این شعر فردوسی را وقتی ده دوازده ساله بودم و تازه از "نژاد آریایی" بودن خودم را کشف کرده بودم زیاد می خواندم و حال می کردم... چند سالی گذشت و دست از نژاد پرستی برداشتم - اما همیشه این شعر را نماد نژاد پرستی ایرانی می دانستم و می دانم.

و لی من این را از سر نژاد پرستی ننوشته ام ، قضیه اینست که توی بالاترین یک لینک دیدم با عنوان :" پلو سوسمار خوشمزه ؟ " یک سری عکس از چند جوان عرب که واقعا سوسمار شکار می کنند و می خورند.


نکته در خوردن سوسمار یا خوبی و بدی آن نیست :

- سوسمار خوردن در نفس خود کار خوب یا بدی نیست (همان طور که خوردن قورباغه یا هشت پا خوب یا بد نیست و کسی نمی گوید فرانسوی قورباغه خور یا ژاپنی هشت پا خور)

- کاری خیلی غریبتر از خوردن حشرات یا مار هم نیست ، جالبی قضیه برای من اینست که همیشه فکر می کردم فردوسی این قضیه " سوسمار خوری" را از خودش در آورده که عربها را تحقیر کند ، اما قضیه واقعیت دارد و اینها واقعا سوسمار می خورند.

در اینکه هدف شعر مذبور تحقیر یک قوم است شکی ندارم و تحقیر یک قوم غلط است .

تنها نکته این است که فردوسی قضیه را " از خودش در نیاورده".

همین.

5 comments:

Anonymous said...

دوست خوب و فرهیخته ام. خواهشمندم زین پس خودمان عربها را بیشتر در هدف پارسی زداییشان یاری نکنیم.
در نوشته های شما واژه ی "مزبور" که نادرست "مذبور" نوشته بودید را دیدم. این واژه معرب واژه ی زبر است بمعنی "بکار رفته/دیده شده در بالا(یا جایی دیگر)".
در پارسی واژه های زیر و زبر ونیز زیرین و زبرین را داریم و بسادگی میتوانستید از زبرین بجای مزبور استفاده نمایید.
در آخر گفتنی است که ما امروز با عرب در جنگ نیستیم. ما تنها میخواهیم از زبان و خاک همیشه پارسیمان پاسداری کنیم که سالهاست در اندیشه ی عرب کردن آن هستند دشمنان و نمیتوانند چرا که خود الله عرب اهورا مزدای پارسیان و گاد رومیان که همه در معنی یکی است و یکی است نمخواهدکه اینگونه دشمنان زبان ملتی پاکزاد و هوشمند را نابود نمایند .
بادرود و سلام برتو دوست روشنفکر
ایرانی پارسی نیا و مسلمان

Anonymous said...

همینمان کم بود که شما هم تشریف بیاوری و از فردوسی ایراد بگیری!
عزیز جانُ معنی شعر را درست نفهمیدی ایراد از شماست نه شاعر.

Anonymous said...

حقیقت این است که قوم عرب در طول تاریخ ما را تحقیر کرده اند و هرچه داشته ایم از ما گرفته اند و به نام خود سند زده اند. وظیفه ما ایرانی ها است که در این زمینه مردم را آگاه کنیم و خرابه های فرهنگ خود را از زیر خاک بیرون بکشیم. اختلاف پارس و عرب تعصب نیست. ناشی از ظلمی است که در طول تاریخ از ایشان به ایرانیان رفته است. من معتقدم آنچه ایران اکنون دچارش است، بخش بزرگی است نتیجه حضور اعراب در این مملکت است.
اخیرا درگیر کتابی از استاد بیضایی بودم که در آن داستان هزار و یک شب (که الان مال عرب ها است) ریشه یابی کرده بود و اصل و ریشه آن را کتاب هزار افسان (که مال ما ایرانی ها بوده و الان دیگر موجود نیست) می داند. در وبلاگم blog.paspars.com در این باره مطلب نوشته ام. این فقط ذره ای از خروار است.

Anonymous said...

کاری ندارم به درست یا غلط بودن قضیه، ولی بعضیا دیگه شورش رو درمیارن و به عبارت بهتر قضیه رو به گند میکشن! من تو سایتم یک پست معمارانه در باره ی موزه ی هنر های عرب دادم، همه اوومند زیرش کامنت دادن " سوسمار خور و ... " ! آخه چه ربطی داره!

Anonymous said...

سلام
دوست گرامی واژه "مذبور" و "مزبور" هر دو به یک معنا و مترادف هستند. می توانید به لغت نامه دهخدا یا از سرچ گوگل برای یافتن معانی آن استفاده کنید.